-
موسیقی، ملی گرایی، نژادپرستی
شنبه 18 شهریور 1391 23:36
با چند سئوال آغاز می کنیم: وطنی که همیشه در هر شرایطی از آن دفاع می کنیم یا گاهی روی آن تعصب داریم در چه نقطه جغرافیایی واقع شده؟ وطن نقطه ای است که در آن متولد شدیم؟ چه محدوده ای از منطقه ای است که در آن زاده شدیم؟ آن بیمارستان آن محله آن شهر ؟ یا آن کشور؟ نسبت به چه قانونی این محدوده از جهان متعلق به ماست و کشور ما...
-
استفاده از تیونر برای کوک سنتور 5
شنبه 18 شهریور 1391 23:21
چند نکته پیرامون کوک سنتور 1- پیشنهاد میشود ابتدا سیمهای سفید را کوک کنید سپس به سراغ سیمهای زرد بروید. به این خاطر که سیمهای سفید از مقاومت بالاتری برخوردار هستند و احتمال پاره شدن آنها نسبت به سیمهای زرد کمتر است تا زمانی که دست شما آشنایی مختصری با انجام عملیات کوک پیدا کند. 2- تا وقتی گوش شما مهارت لازم را برای...
-
استفاده از تیونر برای کوک سنتور 4
شنبه 18 شهریور 1391 23:17
شروع کوک سنتور 1-سنتور را به حالت مایل بچرخانید بطوریکه گوشیهای سنتور درست مقابل دست راست شما قرار گیرند تا به آنها کاملاً مسلط باشید. 2-تیونر را روی میز قرار دهید بطوریکه صفحه ی آن مقابل دید شما باشد. 3-کلید کوک سنتور را در دست راست بگیرید. 4- دم مضراب را مطابق شکل، در دست چپ نگه دارید. مثال 1: فرض کنید می خواهیم نت...
-
استفاده از تیونر برای کوک سنتور 3
شنبه 18 شهریور 1391 23:13
نتها به زبان لاتین عبارتند از : دو C - ر D - می E - فا F - سل G - لا A - سی B برای کوک سنتور با تیونر به چند علامت نیاز دارید: بکار : محل اصلی نُت بِمُل: نیم پرده (2/1) پائین تر از جای اصلی کُرُن: ربع (4/1) پرده پائین تر از جای اصلی دیِز: نیم پرده بالاتر از جای اصلی نت با عرض پوزش شکل این علامات را نتوانستم بنویسم و...
-
بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز 2
چهارشنبه 15 شهریور 1391 19:50
جنسیت و انتخاب ساز نظرات پیرامون نقش تفکر جنس گرا در موسیقی معاصر متفاوت است. به عنوان مثال، "Robert Adams" از اعضای "MENC" با توجه به حضور مردان در بین نوازندگان فلوت و زنان در بین نوازندگان ساز های برنجی و کوبه ای، اعتقادی به این تفکر ندارد. اما "George Rowe" از شهر "Windsor...
-
بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز 1
چهارشنبه 15 شهریور 1391 19:47
مقدمه در طول تاریخ و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی، همواره کلیشه های رفتاری و شخصیتی به زنان تحمیل شده است. به عنوان مثال فرهنگ آسیایی، "خانه دار بودن" یا " مادربودن" را برای یک زن مهم می داند. این نقش گاهی چنان افراطی می شود که زن را به موجودی رده پایین تبدیل می کند. مثلا در فرهنگ قدیم، به زن...
-
استفاده از تیونر برای کوک سنتور 2
چهارشنبه 15 شهریور 1391 19:40
چند راه ممکن برای تعلیم کوک ساز به هنرجویان سنتور: 1- آموزش کوک سنتور به طریقه ی سنتی(با تکیه بر گوش): کار و تمرین بر روی اصوات تا گوش هنرجو قادر به تشخیص صدای درست شود. این روش البته مستلزم صرف وقت زیادی است و کار و انرژی فراوان را هم از طرف معلم و هم از طرف شاگرد نیاز دارد. با توجه به این که می دانیم معمولا ساعات...
-
راهنمای کوک های مختلف برای سنتور
چهارشنبه 15 شهریور 1391 19:36
در اینجا برای راحتی در درک کوک های مختلف و اختلاف آنها با یکدیگر مبنای کوک دستگاه شور فرض می شود و اختلافی که در دستگاه های دیگر در مقایسه با شور دارند توضیح داده می شوند. کوک هایی زیر کوک های آکادمیک هستند ولی در موارد نه چندان کمی کوک ها بر اساس نیاز قطعه تغییراتی می کنند. کوک های آکادمیک در واقع کوک هایی هستند که...
-
استفاده از تیونر برای کوک سنتور 1
چهارشنبه 15 شهریور 1391 19:28
یکی از مشکلات ساز سنتور همواره کوکِ این ساز به طور دقیق و مراقبت از خالی نکردن آن و تغییر کوک برای اجرا در دستگاه های دیگر بوده است. تعداد زیادِ سیمها تا مدتها اغلب مانع پرداختن به مسئله ی کوک هم از طرف معلم و هم از طرف شاگرد می شود و بیشتر باعث عدم تمایل هنرجویان به کوک این ساز می شود (نا گفته نماند که تا حدی نیز محق...
-
زندگی و آثار جهانگیر ملک
چهارشنبه 15 شهریور 1391 19:18
مرحوم جهانگیر ملک، در بیست و نهم بهمن ماه سال 1311 در تهران خیابان ری، کوچه آبشار، پا به عرصه وجود نهاد. علاقمندی ایشان نسبت به نوازندگی تنبک از همان دوران تحصیل در دبیرستان دارالفنون شروع شد. اکبر گلپایگانی، خواننده مشهور از دوستان مدرسه ای ایشان بود که در همان دوران تحصیل نیز با هم به تمرین موسیقی می پرداختند. در آن...
-
خاطراتی در مورد حسین تهرانی
چهارشنبه 15 شهریور 1391 14:33
حسین تهرانی از نوادر موسیقی ایرانی و زنده کننده تنبک، قلب تپنده موسیقی ایرانیست. تهرانی جزو انگشت شمار موسیقیدانان ایرانیست که مردم عامی هم با نامش سازش را به یاد می آورند. او زمانی که پا به عرصه موسیقی نهاد به هر سویی سری کشید و از هر کس که اندکی گفتنی داشت، درسی فراگرفت، تهرانی از مکتب ابوالحسن صبا و خالقی تا مرشد...
-
سه سبک آهنگسازی فرامرز پایور
چهارشنبه 15 شهریور 1391 14:21
اگر بخواهیم آهنگسازی استاد فرامرز پایور را به دوره های مختلف تقسیم بندی کنیم، دو گروه اصلی را باید مدنظر قرار بدهیم، آثار ساخته شده برای سنتور و آثار ساخته شده برای ارکستر سازهای ایرانی. ابتدا به آثاری که وی برای ساز سنتور ساخته می پردازیم: این دسته از آثار استاد پایور بیشتر جنبه آموزشی و افزایش توانایی و مهارت در...
-
جایگاه تمبک در رده بندی سازها
چهارشنبه 15 شهریور 1391 14:20
ساز، سیستمی است فیزیکی و قابل ارتعاش، متشکل از بخش های مختلف با وظایف خاص. در حالی که نوازنده با اعمال نیرو بر ساز، آن را مرتعش می کند، برآیند پاسخ های اجزای سیستم منتهی به ایجاد خصوصیات کمی و کیفی صوت برخاسته از ساز می شود. عالم سازها از تنوع چشمگیری برخوردار است. این تنوع باعث می شود تا سازها از جهات مختلف مطالعه...
-
مراحل ساخت تنبور
چهارشنبه 15 شهریور 1391 14:12
تهیه چوب مناسب : برای ساخت هر سازی باید ابتدا چوب مناسب را فراهم کرد . کاسه ی تنبور مانند کاسه تار سه تار از چوب توت ساخته میشود. بهترین موقع برای تهیه چوب توت فصل پاییز است چون درختان در خوابند و فاقد برگ و میوه اند. درخت خشک برای ساختن ساز مناسب نیست. ابتدا تنه درخت با رگه های مناسب را تهیه میکنیم و آنرا به چوب بُری...
-
چگونه استودیوى خانگى بسازیم
چهارشنبه 15 شهریور 1391 14:08
این روزها با فارغ التحصیل شدن تعداد زیادى از دانشجویان از دانشکده هاى موسیقى، افراد زیادى دیده مى شوند که در خانه خود یا دفترى در یک مجتمع مسکونى یا تجارى، آموزش موسیقى به دیگران را آغاز مى کنند. اما راه انداختن یک استودیوى خانگى برخلاف آن چه به نظر مى رسد، کار چندان ساده اى نیست و دردسرهاى فراوانى دارد. از سر و صداى...
-
سبک ها و دوره های شعر فارسی
شنبه 11 شهریور 1391 23:35
سبک شعر، یعنی مجموع کلمات و لغات و طرز ترکیب آنها، از لحاظ قواعد زبان و مفاد معنی هر کلمه در آن عصر، و طرز تخیل و ادای آن تخیلات از لحاظ حالات روحی شاعر، که وابسته به تأثیر محیط و طرز معیشت و علوم و زندگی مادی و معنوی هر دوره باشد، آنچه از این کلیات حاصل می شود آب و رنگی خاص به شعر می دهد که آن را "سبک شعر"...
-
آموزش تارنوازی، سیم گذاری، پوست گذاری و کوک کردن تار(صهبا مطلبی)
جمعه 10 شهریور 1391 17:30
نحوه ی بستن پرده نحوه ی سیم انداختن نحوه پوست انداختن نحوه ی کوک کردن قسمت1 - قسمت2 - قسمت3 - قسمت4 - قسمت5 - قسمت6 - قسمت7 قسمت8 - قسمت9 - قسمت10 - قسمت11 - قسمت12 - قسمت13 قسمت14 - قسمت15 - قسمت16 - قسمت17 - قسمت18 - قسمت19 روشها و تکنیکها | K-Lite Codec | | KM-Player |
-
نحوه کوک کردن سنتور
جمعه 10 شهریور 1391 10:43
قبل از کوک کردن سنتور بهتر است کمی در مورد تئوری کوک و فواصل اطلاعات داشته باشیم. بسامد یا همان فرکانسی که از سیم سنتور منتشر میشود بستگی به طول سیم و جنس آن دارد. ما با کشیدن سیم ساز یا شل کردن آن تنها طول آن را هرچند بصورت نامحسوس تغیر میدهیم. Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA کوک ساز تنها بلند و...
-
صدای سنتور 2
پنجشنبه 9 شهریور 1391 22:36
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA عواملی که باعث تنوع صدای ایجاد شده از ساز سنتور می شوند: 1- وزن مضراب : معمولاٌ وزن مضرابها در تغییر حجم صدا موثرند. مضرابها ی کم وزن اکثراٌ قطر نازکتری دارند و همچنین دارای سر کوچک و نازکی هستند که همین امر باعث می شود مضرابها هنگام برخورد با سیم قدرت لازم یا کافی را...
-
صدای سنتور 1
پنجشنبه 9 شهریور 1391 22:06
صدای سنتور ارتباطی به خود ساز ندارد چرا که کیفیت ساز (منظور یک ساز خاص دریک مقطع زمانی خاص می باشد) بسته به نوازنده ای که با آن می نوازد بهتر یا بدتر نخواهد شد و صدای آن ساز همان است که هست و این تنوع صدایی که مورد بحث است طبیعی است به عواملی جز خود ساز مربوط می شود که در ساز سنتور عبارتست از اول نوازنده ،دوم مضراب....
-
بیوگرافی استاد پرویز یاحقی
پنجشنبه 9 شهریور 1391 13:19
پرویز صدیقی پارسی(معروف به پرویز یاحقی)در 31 شهریور سال 1314 شمسی در تهران خیابان صفی علیشاه تولد یافت. پدر پرویزازمردان روشنفکر و تحصیل کرده ی زمان خود بود.واز آنجا که بیشتر در ماموریت های اداری به سر می برد اکثرا فرزند کوچک وبا استعدادش، پرویز، در خانه استاد حسین یاحقی( دایی هنرمند خود) به سر می برد. سه یا چهار سال...
-
گذری مختصر بر موسیقی ایران
سهشنبه 7 شهریور 1391 16:43
موسیقی ایران زنده یاد استاد روح الله خالقی در کتاب موسیقی ایران می نویسد: موبد زمان هخامنشی برای تقدیم نذر و قربانی به خدا سرودهای مذهبی می خواند و گویا این سرودها با ساز همراه نبوده است، کوروش در هنگام رزم با آشوریها سرودی را آغاز کرد که تمام سپاهیان دنبال وی، آن را خواندند آنگاه با قدمهای مساوی و با نظم به راه...
-
استاد علی اصغر بهاری
سهشنبه 7 شهریور 1391 16:35
علی اصغر بهاری ، به سال 1284 در ناحیه بازار عباس آباد تهران متولدشد. وی اصالتاً اهل بهار همدان بود. پدرش محمد تقی خان وی را تحت تعلیم مستقیم خود قرار داد و به او طرز نواختن کمانچه را آموخت ولی پس از سه سال به وی گفت که از این به بعد باید به نواختن کمانچهء دایی هایت گوش فرادهی و طرز نواختن آنها را بیاموزی. علی اصغر سه...
-
کمانچه
سهشنبه 7 شهریور 1391 16:31
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA کمانچه از سازهای زهی - آرشه ای ایرانی است که در ساخت آن چوپ ، پوست، استخوان و فلز به کار رفته است . این ساز جز دسته سازهای زهی است و دارای ۴ سیم میباشد. این سیمها به موازات تمام طول ساز امتداد دارد و صدای آن خیلی خوش و جذاب میباشد ولی کمی به اصطلاح تو دماغی.کاسه صوتی...
-
نکاتی در مورد ساز ویلن
سهشنبه 7 شهریور 1391 16:24
چگونگی صدا دهی ویلن صدا هنگامی ایجاد می شود که یک سطح مرتعش و هوای اطراف آن بر یکدیگر تاثیر می گذارند. همچنان که این سطح به جلو و عقب حرکت می کند، ارتعاش آن کاهش و فشار موضعی هوا افزایش می یابد . این تنوعات فشار به صورت امواج صوتی به سرعت از مرکز به اطراف حرکت می کنند، گسترش می یابند و فضای اطراف شنونده را فرا می...
-
استاد علی اکبر خان شهنازی
سهشنبه 7 شهریور 1391 16:19
علی اکـبر شهـنازی، آخرین بازمانده خلف از خاندان هـنر میرزا عـلی اکـبر خان فراهانی بود. علی اکبر خان در سال 1276 خورشیدی در خانواده ای هـنری به دنـیا آمد و به دلیل تـقارن روز تـولـدش با عـید قربان کـلمه حاجی پـیـوست نامش گردید و بعـدهـا به هـمین نام نیز شهـرت پـیـدا کـرد. پـدرش مـیـرزا حسیـنـقـلی، نـوازنده صاحب نام...
-
فوت و فن سه تار
دوشنبه 6 شهریور 1391 13:07
برای جلوگیری از پوسیدگی و برجا ماندن هارمونی ساز سه تار چه شرایط نکاتی را باید در نظر گرفت؟ تغییر فصول منجر به ایجاد تغییرات بنیادی در سازها و باطبع نوع صدادهی ساز خواهد شد. هر فصل با تاثیرات اقلیمی خویش در محیط اطراف در درجه اول برای نوازنده منجر به تغییرات فیزیکی در نوع صدای ساز خود خواهد شد. ازین رو توصیه هایی برای...
-
زندگی نامه استاد جلال ذوالفنون
یکشنبه 5 شهریور 1391 13:59
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA او در سال 1316 در آباده متولد شد. در کودکی به همراه خانوادهاش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی در خانوادهای اهل موسیقی شروع کرد. برای ادامه تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا با سازهای دیگر چون تار و ویلن آشنا شد. ویلن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت...
-
انواع سازدهنی
سهشنبه 31 مرداد 1391 00:00
سازدهنی چون یک ساز کوچک هست و انواع سبک ها و . .رو باهاش می زنند انواع دست گرفتن در اون یکم سلیقه ای شده ولی ما اینجا روش دست گرفتنی رو به شما نشون می دیم که ممکنه هم کارایش بیشتر باشه هم برای نواختن اغلب سازدهنی ها و سبک ها بشه استفاده کرد . ما به طور کلی روی سه نوع دست گرفتن ساز تاکیید می کنیم یکی روش(hand wah wah...
-
پیانو، نگهداری - قسمت دوم
پنجشنبه 26 مرداد 1391 18:02
آیا پولیش کردن بدنه خارجی پیانو درست است؟ Steinway & Suns و بسیاری دیگر از سازندگان پیانوهای مرغوب معتقد هستند که یک پیانو بگونه ای ساخته می شود که تا سالهای سال نیازی به پولیش نخواهد داشت. چرا که تمهیدات لازم برای مراقبت از بدنه چوبی پیانو در کارخانه اندیشیده می شود. در واقع کیفیت مواد و ضخامت بکاربرده شده از...