کوک

موسیقی و فراتر از موسیقی...

کوک

موسیقی و فراتر از موسیقی...

موسیقی به یغما رفته

ای وای و هیهات


«تار» ایرانی به نام کشور آذربایجان ثبت شد


شیوه ساخت و نوازندگی تار در هفتمین اجلاس یونسکو به نام آذربایجان به ثبت رسید؛ درصورتی‌که تار، یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین سازهای ایرانی است


جای بسی دریغ..
ساز ایرانی و ویژه ی ایرانیان
سازی که بخشی جدانشدنی از موسیقی سنتی ایران است هنگامی که این چنین با بی توجهی ها و ندانم کاری ها خدشه دار می شود، باید گفت بزرگان موسیقی و مسوولان ناشایست کارشان از دشمنی کردن هم گذشته.
کاری که امروز می شود، بیش از آسیب و نابودی ای است که مغولان و تازیان برسر این سرزمین آوردند

بربت ساز عصر ما

"استاد ابراهیم  قنبری‌مهر" با نام اصلی "ابراهیم مشهدی قنبر" مرداد ماه سال ۱۳۰۷در تهران به دنیا آمد. در همان کودکی پدرش را از دست داد و در ۱۱سالگی مدرسه را رها کرد و به کار مشغول شد.  ابتدا شاگرد حلبی‌سازی و سپس آهنگری شد و سرانجام به کار نجاری روی آورد.
 
ادامه مطلب ...

این گلستان همیشه خوش باشد

به چه کار آیدت ز گل طبقی
از گلسـتان من ببر ورقی
گل همین پنج روز و شش باشد
این گلستان همیشه خوش باشد


 
سال ها از پخش "برنامۀ گلها" در رادیو تهران می گذرد، اما هنوز نغمه های دلنشین و اشعار قابل تعمق آن فراموش نشده است؛ مجموعه ای  که بسیاری آن را معتبرترین برنامۀ تاریخ رادیو ایران می دانند.

ادامه مطلب ...

بررسی تطبیقی ریتم در نوحه و تصنیف

موسیقی مذهبی


بسیاری از مظاهر طبیعت نوای موسیقی ایجاد می کنند؛ صدای آبشار، ریزش باران به روی آبها، ورزش باد میان برگهای درختان، چهچة بلبل و چهار نعل اسب، هر یک نغمه ای از نواهای طبیعت است.انسان در میان این اصوات به دنیا آمد و مبانی موسیقی را از طبیعت آموخت.


ترس از عوامل طبیعی مانند رعد و طوفان و زلزله و تاریکی باعث پیدایش عقاید دینی و ما بعد طبیعی شد و انسان به یک قدرت مافوق که مسبّب فعل و انفعالات طبیعی است ایمان آورد و برای حفظ وجود خود و غلبه بر ترس و وحشت به خدایان متوسّل شد و برای پرستش آنها آوازهایی میخواند که به تدیج به صورت سرودهای مذهبی و آوازهای دسته جمعی برای عبادت درآمد(1).

ادامه مطلب ...