نتها به زبان لاتین عبارتند از : دو C - ر D - می E - فا F -
سل G - لا A - سی B برای کوک سنتور با تیونر به چند علامت نیاز دارید:
بکار : محل اصلی نُت
بِمُل: نیم پرده (2/1) پائین تر از جای اصلی
کُرُن: ربع (4/1) پرده پائین تر از جای اصلی
دیِز: نیم پرده بالاتر از جای اصلی نت
جنسیت و انتخاب ساز
نظرات پیرامون نقش تفکر جنس گرا در موسیقی معاصر متفاوت است. به عنوان
مثال، "Robert Adams" از اعضای "MENC" با توجه به حضور مردان در بین
نوازندگان فلوت و زنان در بین نوازندگان ساز های برنجی و کوبه ای، اعتقادی
به این تفکر ندارد. اما "George Rowe" از شهر "Windsor Locks" در ایالت
کانکتیکات آمریکا، معتقد است که مسئله ی انتخاب ساز موسیقی به جنبه های
اساسی شخصیتی فرد باز می گردد.
مقدمه
در طول تاریخ و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی، همواره کلیشه های
رفتاری و شخصیتی به زنان تحمیل شده است. به عنوان مثال فرهنگ آسیایی، "خانه
دار بودن" یا " مادربودن" را برای یک زن مهم می داند.
این نقش گاهی چنان افراطی می شود که زن را به موجودی رده پایین تبدیل می
کند. مثلا در فرهنگ قدیم، به زن برچسب "Yin" را اختصاص می دادند که به
معنای زنانگی، لطافت، منفی بودن و تیرگی است، در حالی که مرد با برچسب
"Yang" معرف مردانگی، روشنی، مثبت بودن و قدرت بود.
چند راه ممکن برای تعلیم کوک ساز به هنرجویان سنتور:
1- آموزش کوک سنتور به طریقه ی سنتی(با تکیه بر گوش): کار و تمرین بر
روی اصوات تا گوش هنرجو قادر به تشخیص صدای درست شود. این روش البته مستلزم
صرف وقت زیادی است و کار و انرژی فراوان را هم از طرف معلم و هم از طرف
شاگرد نیاز دارد.
با توجه به این که می دانیم معمولا ساعات کلاس موسیقی به طور میانگین نیم
ساعت است. چگونه تدریس هم فن سنتور و هم کوک آن در این زمان میسر است ؟ یا
اینکه معلم با صرف وقتی اضافه تر از آن نیم ساعت طریقه ی کوک کردن را به
هنرجو تدریس کند که در نتیجه تحمیل هزینه ی اضافی خواه یا نا خواه بر دوش
هنرجو خواهد بود.
در اینجا برای راحتی در درک کوک های مختلف و اختلاف آنها با یکدیگر مبنای کوک دستگاه شور فرض می شود و اختلافی که در دستگاه های دیگر در مقایسه با شور دارند توضیح داده می شوند.
یکی از مشکلات ساز سنتور همواره کوکِ این ساز به طور دقیق و مراقبت از خالی نکردن آن و تغییر کوک برای اجرا در دستگاه های دیگر بوده است. تعداد زیادِ سیمها تا مدتها اغلب مانع پرداختن به مسئله ی کوک هم از طرف معلم و هم از طرف شاگرد می شود و بیشتر باعث عدم تمایل هنرجویان به کوک این ساز می شود (نا گفته نماند که تا حدی نیز محق هستند)