این مطلب در شماره 1666 ، 18 بهمن روزنامه شرق منتشر شد.
در میان مشاهیر ویولننوازی رادیو و برنامه گلها، اسدالله ملک (1380-1320) از همه جوانتر بود. او از آخرین شاگردان ویولن استاد «ابوالحسن صبا» بود که در واپسین سالهای حیات استاد، از او مشق نوازندگی گرفت. بر این اساس، از نخستین نسل شاگردان ویولن صبا بین 20 تا 30 سال کوچکتر بود. ملک در خاندانی اهل هنر پرورده شد و برادر بزرگش حسین ملک (1378-1304) سنتورنوازی شناختهشده است. ملک به هنرستان موسیقی هم رفت و از محضر کسانی چون روحالله خالقی بهرهمند شد. اما گویا ویولننوازی را بیش از همه نزد شاپور نیاکان (1372-1305) آموخت، چرا که علاوه بر گواهی برخی آگاهان، نشانههایی از تاثیر نوازندگی این هنرمند کمتر شناخته شده را در سبک شخصی ملک میتوان شنید. مجموع این عوامل او را همچون دیگر ویولننوازان آن عصر رادیو، به بلوغ زودرس هنری رسانید؛ چنانکه بر اساس گفتهها در 17سالگی با دو ساز ویولن و کمانچه وارد ارکسترهای رادیو شد و در خارج از رادیو هم فعالیتهای گستردهای را آغاز کرد که از جمله آنها تدریس در هنرستان موسیقی و تشکیل ارکستری کوچک به همراه روانشاد جلال ذوالفنون (1390-1316) بود.
با گذشت مدتی از ثبت تار به عنوان میراث ملی کشور آذربایجان و فروکش کردن اعتراض پیوسته بزرگان موسیقی سنتی ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعلل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاون میراث فرهنگیِ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اظهاراتی عجیب، نه تنها این واقعه را پذیرفته، بلکه آن را اتفاقی نیکی دانسته که باید با عشق پذیرایش شد؛ وی استدلال بسیار عجیبی آورده تا از این پس دیگر اعتراض به تعلل متولی میراث فرهنگی کشور نیز محلی از اعراب نداشته باشد!